Maturita – formalita

Všetkými dobre známe slovné spojenie. Vravia ho ľudia, ktorí majú maturitu už dávno za sebou, terajším vystresovaným maturantom. Chcú tým poukázať, že i napriek jej obťažnosti i jej dôležitosti (keďže je to jedna z najdôležitejších skúšok nášho života) nie je tak náročná, ako sa na prvý pohľad zdá. Študentom v tomto období len tak niečo nepomôže. Väčšina maturantov je rada, ak sa zobudia bez žalúdočných nevoľností, teplôt, triašky alebo bez iných zdravotných problémov spôsobených stresom. Zažívajú rovnaký stres študenti na odlišných typoch školách alebo takýmito pocitmi si prechádzajú iba maturanti gymnázií? Oslovila som pár kamarátov z rôznych škôl, ktorí mi povedali niečo málo o ich pocitoch a skúsenostiach. Bolo celkom náročné nájsť kamošov, ktorí si pamätali z čoho a ako vôbec zmaturovali. Niektorí to buď až príliš „oslávili“, prešlo pár rokov alebo vďaka Covidu mali tzv. maturitu zadarmo. Umelecká škola Pre ich ľahkú školu a následne prácu, nemôžu ani len očakávať rešpekt od ľudí z „normálnych“ škôl – s takýmto názorom sa stretávajú umelci i v tejto osvietenej dobe. Je štúdium na umeleckej škole prechádzkou ružovou záhradou ? Majú títo študenti primitívnu maturitu, ako si niektorí myslia? Kamarátke, s ktorou som sa o maturitách rozprávala, technológia nepriala. Počítač jej náhodne vygeneroval poradie ako každému, no jej vyšli všetky predmety v jeden deň. Síce je pekné, že bude mať všetko aspoň hneď za sebou, no stres, ktorý prežívala, bol príšerný. Dokonca ani v noci si neoddýchla. Snívalo sa jej o maturitách a o tom, ako to nezvládla. Zaslúžený oddych získala hneď, keď zistila, že zmaturovala. Maturita sa na umeleckej škole delí na technologickú časť – tá pozostáva z dejín výtvarnej kultúry, dejín divadla a televízie, filmu, štylizácie účesov, ekonomiky a technológie. Študenti sa na umeleckej škole musia učiť rovnako ako gymnáziách. Nie je to len vytváranie umeleckých diel, čo tiež často nie je ľahké. Nie každá téma umelcovi sadne a pod časovým tlakom vymýšľať kreatívne nápady je naozaj náročné. . Niekto nemá problém s učením sa histórie a teórie kresby, no nevie dobre pracovať s uhlíkom. Naopak niekto môže ovládať všetky techniky výborne, no nebude schopný vám povedať rozdiel medzi impresionizmom a postimpresionizmom. Študenti na umeleckých školách nie sú o nič menej ako gymnazisti. Gymnázium Zvyčajne si študenti vyberajú predmety, ktoré im celé štúdium išli. Chcú si tým uľahčiť posledné chvíle na strednej škole. Sú tu však medzi nami aj takí, ktorí si vybrali predmety, z ktorých ledva prechádzali. Chcú sa tým dokopať k učeniu. Môj dobrý kamarát nikdy nebral štúdium vážne. Jazyky a predmety, ktoré vedel, že na vysokej škole využije, vyťahoval aspoň na dvojky, ostatné neriešil. Z fyziky mal štvorky, ale napriek tomu sa rozhodol z toho maturovať. Narozdiel od ostatných až chorobne vystresovaných študentov si „spomenul“, že maturuje týždeň pred tým. Aby sa nepovedalo, otvoril knihy a niečo málo sa naučil. Z teoretickej časti si vytiahol otázku, ktorú vedel. Keď mal medzery, bez problémov ich obkecal a vytiahol odpoveď na dva. Písomnú časť, kedy mal vypočítať pár príkladov absolútne nezvládol. Napriek tomu sa mu podarilo zmaturovať na trojku. Spoľahol sa na šťastie, ktoré mu prialo. Nemal zdravotné problémy zo stresu. Pre neho tzv. maturita-formalita naozaj platila. Na obidvoch príkladoch je jasné, že každý má maturitu len takú, akú si ju urobí. Samozrejme, aj pri maximálnej snahe zvládnuť ju na výbornú treba rátať s faktormi, ktoré to vedia parádne zamiešať, a teda vždy záleží len na našom postoji a vyzretosti. Aj preto maturitu nazývame ako prvú skúšku dospelosti.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *